metody i techniki badań społecznych i pedagogicznych

dyżur

program ćwiczeń

materiały

przejście do materiałów po wpisaniu hasła

powrót


metody i techniki badań społecznych i pedagogicznych

1. Podstawy badań społecznych Filozoficzne i pragmatyczne pojęcia badań empirycznych, rodzaje wyjaśniania naukowego, teorie indukcyjne i dedukcyjne, dane jakościowe i ilościowe, pojęcie przyczynowości

2. Struktura procesu badawczego Określenie celów badania i jednostek analizy, postawienie pytań badawczych, dobór strategii. Zmienne i wskaźniki, typy pomiaru.

3. Logika doboru próby Probabilistyczne i nieprobabilistyczne techniki doboru próby, wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa, tworzenie operatu, warstwowanie

4. Wstęp do badań ilościowych: wstęp techniki socjometryczne, eksperyment pedagogiczny

5. Zasady konstruowania narzędzi do badań ilościowych: rodzaje badań sondażowych i sposoby konstruowania kwestionariuszy. Kodowanie i wprowadzenie do analizy danych

6. Zasady analizy danych ilościowych: budowa skal i indeksów, obliczanie i praktyczne znaczenie wartości centralnych i rozproszenia, tworzenie tabel krzyżowych

7. Badania jakościowe Paradygmaty badań jakościowych, omówienie metod i technik badań jakościowych. Elementy etyki badań terenowych. Wywiad - typologia i zastosowanie w badaniach pedagogicznych

8. Badania niereaktywne i analiza danych jakościowych Rodzaje badań niereaktywnych; analiza treści (ujęcie ilościowe i jakościowe), analiza danych jakościowych - teoria ugruntowana; sposoby kodowania danych, programy do analizy danych jakościowych, metoda monograficzna


literatura

Wskazane w trakcie wykładów fragmenty następujących podręczników i książek:

lieratura dodatkowa