metody i techniki badań społecznych i pedagogicznych
1. Podstawy badań społecznych Filozoficzne i pragmatyczne pojęcia badań empirycznych, rodzaje wyjaśniania naukowego, teorie indukcyjne i dedukcyjne, dane jakościowe i ilościowe, pojęcie przyczynowości- Zalecana lektura: Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 1 rozdz. 1
2. Struktura procesu badawczego Określenie celów badania i jednostek analizy, postawienie pytań badawczych, dobór strategii. Zmienne i wskaźniki, typy pomiaru.
- Zalecana lektura: Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 4 rozdz. 4 i 5
3. Logika doboru próby Probabilistyczne i nieprobabilistyczne techniki doboru próby, wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa, tworzenie operatu, warstwowanie
- Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 2 rozdz. 7
- H. Blalock Statystyka dla socjologówWarszawa, 1977, r.22
- Lissowski G., Z zagadnień doboru próby (w:) K. Szaniawski (red.) Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968
4. Wstęp do badań ilościowych: wstęp techniki socjometryczne, eksperyment pedagogiczny
- Zalecane lektury:
- Bożena Chmielewska Metoda socjometryczna (w:) T. Skonieczny (red.) Metody badania rzeczywistości społecznej WSP: Słupsk, 1996, s. 151-160
- Mieczysław Łobocki Metody i techniki badań pedagogicznych Oficyna Wydawnicza "Impuls": Kraków, 2006, s. 105-140 (eksperyment) i 173-210 (socjometria)
- Dla zainteresowanych:
- Eugeniusz Płaszczyński Badania eksperymentalne(w:) T. Skonieczny (red.) Metody badania rzeczywistości społecznej WSP: Słupsk, 1996, s. 89-119 (dokładniejsze omówienie metody eksperymentalnej, lącznie z analizą ilościową)
5. Zasady konstruowania narzędzi do badań ilościowych: rodzaje badań sondażowych i sposoby konstruowania kwestionariuszy. Kodowanie i wprowadzenie do analizy danych
- Zalecana lektura: Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 3 rozdz. 9
6. Zasady analizy danych ilościowych: budowa skal i indeksów, obliczanie i praktyczne znaczenie wartości centralnych i rozproszenia, tworzenie tabel krzyżowych
- Lektury
- Indeksy i skale - Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 3 rozdz. 9
- Tworzenie tabel i elementy statystyki opisowej: Maria Nawojczyk Przewodnik po statystyce dla socjologów r. 31-3.8 i r. 4.1-4.3
- G. Ferguson Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice Warszawa, 2007, r. 2-5
7. Badania jakościowe Paradygmaty badań jakościowych, omówienie metod i technik badań jakościowych. Elementy etyki badań terenowych. Wywiad - typologia i zastosowanie w badaniach pedagogicznych
- Lektura
- Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Część III rozdziały 11 i 12
- Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych rozdz. 3-7 (dużo stron, ale przyjemnych w czytaniu)
- Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana Część I, r.2, s. 24-48 i Część II, r. 4, s. 77-98
- Silverman D., Interpretacja danych jakościowych cz.II r. 4
8. Badania niereaktywne i analiza danych jakościowych Rodzaje badań niereaktywnych; analiza treści (ujęcie ilościowe i jakościowe), analiza danych jakościowych - teoria ugruntowana; sposoby kodowania danych, programy do analizy danych jakościowych, metoda monograficzna
- Lektury
- Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 3 rozdz. 11 - badania niereaktywne
- Analiza i kodowanie:
- Earl Babbie Badania społeczne w praktyce Warszawa, 2007, cz. 4 rozdz. 13;
- Krzysztof Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana Część I, r.2.4, s. 47-57
- Silverman D., Interpretacja danych jakościowych cz.II r. 5
literatura
Wskazane w trakcie wykładów fragmenty następujących podręczników i książek:- Babbie E. Badania społeczne w praktyce,Warszawa 2007
- Nowak St. Metodologia nauk społecznych, Warszawa, 2006
- Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana Warszawa 2000
- Silverman D., Interpretacja danych jakościowych Warszawa, 2007
- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2006
- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych Kraków, 2006
- Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001
- Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych Poznań, 2000
lieratura dodatkowa
- Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych Warszawa, 2001
- Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa, 2002
- Sady W., Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Warszawa, 2000
- G. Ferguson Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
- H. Blalock Statystyka dla socjologówWarszawa, 1977
- Lissowski G., Z zagadnień doboru próby (w:) K. Szaniawski (red.) Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968