Antropologia reklamy - syllabus
Studia stacjonarne1. Wprowadzenie
Pierwsze zajęcia przeznaczymy częściowo na prezentację programu i kwestii formalno-zaliczeniowych, a także omówienie i uzgodnienie porządku zajęć w dalszej części semestru
Co to jest antropologia reklamy? Do czego przydaje się nauka o kulturze w marketingu?
2.Semioza i retoryka reklamy (4h)
To spotkanie poświęcimy refleksji teoretycznej w ramach nurtu semiotycznego. Jako podstawa posłużą nam semiotyka Rolanda Barthesa i poststrukturalizm Umberto Eco. W oparciu o ich koncepcje przeprowadzimy analizę materiału źródłowego. W drugiej części zajęć zajmiemy się analizą retoryczną oraz językową z wykorzystaniem teorii B. Bernsteina.
• Lektura: R. Barthes Mitologie Wyd. KR: Warszawa, 2000, rozdz. Saponiny i detergenty, Operacja od Astra, Wino i mleko, Befsztyk i frytki, Reklama i głębia, Nowy citron
• Lektura dodatkowa: U. Eco Nieobecna struktura, KR: Warszawa, 2003, rozdział Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy, s. 175-196
• M. Kochan Slogany w Reklamie i polityce, Trio: Warszawa, 2005
3.Reklama, konsumpcja, mit i rytuał
Czy reklama jest opowieścią mityczną? Czy konsumpcja to współczesna forma kontaktu z sacrum? Odpowiedzi poszukamy analizując struktury mitu heroicznego i inicjacyjnego, antropologiczne definicje rytuału, poszukamy także możliwości praktycznego zastosowania eliadowskich pojęć illud tempus i hierofanii. W drugiej części zajęć spróbujemy zestawić perspektywę antropologiczną z krytycznym ujęciem socjologicznym. Ponadto przyjrzymy się propozycjom współczesnych krytyków kultury masowej: Georga Ritzera i Daniela Bella.
• Lektura: A. Apadurai Nowoczesność bez granic Kulturowe wymiary globalizacji, s.101-129
• Lektura dodatkowa: G. Makowski Świątynia konsumpcji Trio: Warszawa, 2003, s. 62-77
4.Reklama a kultura współczesna
Podejmiemy próbę określenia miejsca reklamy na mapie współczesnej estetyki i kultury popularnej, a także wpływu marketingu na język oraz tożsamość kulturową i podmiotową. Zajmiemy się także funkcjonowaniem reklamy pomiędzy globalnością a lokalnością oraz przyjrzymy reklamie z perspektywy krytyki postkolonialnej
• Lektura: A. Pomieciński Reklama w kulturze współczesnej. Studium antropologiczne Wyd. Poznańskie: Poznań, 2005, rozdz. 4 Always Coca-Cola czy ociec prać?
5.Cielesność i seksualność w reklamie (4h)
Na tych zajęciach przyjrzymy się kategorii gender i ciału w reklamie. Przyjrzymy się analizom cielesności i seksualności w reklamie głównie z perspektywy feministycznej, minority studies oraz postmodernizmu J. Baudillarda. Rola mniejszości seksualnych w reklamie oraz odwrócenie tradycyjnych stereotypów płciowych.
Lektura: J. Baudillard Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa, SIC!, 2006, od „Struktury przekazów” do „Czy ciało jest rodzaju żeńskiego” włącznie, s. 157-185 –
Dodatkowe lektury: A. Pielechaty Król porno...estetyki, „Marketing & More” czerwiec 2008
D. Dzido Mężczyzna do wycierania
A. Pitrus Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków: Rabid, 2005
6.Poetyka reklamy
Jak zbudować siłę przekazu? Podczas tych zajęć zajmiemy się analizą reklamy z punktu widzenia teorii struktur tropicznych. Przyjrzymy się także technikom takim jak intertekstualizm i multiplikacja. Następnie w ramach warsztatu zbudujemy tekst, oparty o zbieżne ciągi metaforyczne i metonimiczne
Zalecana lektura: E. Szczęsna Poetyka reklamy, PWN: Warszawa, 2003
7. Galaktyka marketingu (4h)
Jaka zmienia się świat marketingu wobec rewolucji informacyjnej? Jaka jest rola mediów w kształtowaniu przekazu reklamowego? Zaczniemy od klasycznej teorii McLuhana a następnie przedyskutujemy stan i perspektywy marketingu w świecie nowych mediów elektronicznych, częściowo opierając się na teorii Manuela Castellsa
Lektury obowiązkowe:
1. H.M. McLuhan Wybór tekstów, Zysk: Poznań, 2001 rozdziały „Amerykańska reklama”, s. 24-35, „Mechaniczna panna młoda” 40-49, „Zrozumieć media”, s. 209-228
2. M. Castells Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, REBIS: Poznań, 2003 rozdz. „e-biznes i nowa gospodarka” s. 77-92
Zalecane lektury: Battelle Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, PWN: Warszawa, 2006
M. Castells Społeczeństwo sieci, PWN: Warszawa, 2007
„Promocja w Internecie” w: J. Papińska-Kacperek (red.) Społeczeństwo informacyjne, PWN: Warszawa, 2008
8.Przygotowanie projektu. Symulacja.
Uczestnicy zajęć, podzieleni na zespoły, rozpoczną pracę nad własnym projektem, z wykorzystaniem warsztatu zdobytego podczas zajęć. Cel i budżet projektu, jak również symulacja zewnętrznych zmiennych zostają zaproponowane przez prowadzącego. Do uczestników zajęć należy wykorzystanie dostępnych środków, mediów i własnej wiedzy dla uzyskania założonego celu.
9.Prezentacja projektów (do 4h)
Zespoły przedstawią swoje projekty. Po prezentacji wspólnie przeprowadzimy krytykę każdego projektu w oparciu o zaplecze teoretyczne zdobyte podczas kursu.
Antropologia reklamy - syllabus
Studia niestacjonarne1.Wprowadzenie
Wprowadzenie. Reklama a kultura
Pierwsze zajęcia przeznaczymy częściowo na prezentację programu i kwestii formalno-zaliczeniowych, a także omówienie i uzgodnienie porządku zajęć w dalszej części semestru
Co to jest antropologia reklamy? Do czego przydaje się nauka o kulturze w marketingu?
2.Semioza i retoryka reklamy
To spotkanie poświęcimy refleksji teoretycznej w ramach nurtu semiotycznego. Jako podstawa posłużą nam semiotyka Rolanda Barthesa i poststrukturalizm Umberto Eco. W oparciu o ich koncepcje przeprowadzimy analizę materiału źródłowego. W drugiej części zajęć zajmiemy się analizą retoryczną oraz językową z wykorzystaniem teorii B. Bernsteina.
Lektura: R. Barthes Mitologie Wyd. KR: Warszawa, 2000, rozdz. Saponiny i detergenty, Operacja od Astra, Wino i mleko, Befsztyk i frytki, Reklama i głębia, Nowy citron
Lektura dodatkowa: U. Eco Nieobecna struktura, KR: Warszawa, 2003, rozdział Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy, s. 175-196
M. Kochan Slogany w Reklami i polityce, Trio: Warszawa, 2005
3.Reklama, konsumpcja, mit i rytuał
Czy reklama jest opowieścią mityczną? Czy konsumpcja to współczesna forma kontaktu z sacrum? Odpowiedzi poszukamy analizując struktury mitu heroicznego i inicjacyjnego, antropologiczne definicje rytuału, poszukamy także możliwości praktycznego zastosowania eliadowskich pojęć illud tempus i hierofanii. W drugiej części zajęć spróbujemy zestawić perspektywę antropologiczną z krytycznym ujęciem socjologicznym. Ponadto przyjrzymy się propozycjom współczesnych krytyków kultury masowej: Georga Ritzera i Daniela Bella.
Lektura: A. Appadurai Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, s.101-129
Lektura dodatkowa: G. Makowski Świątynie konsumpcji Trio: Warszawa, 2003, s. 62-77
4.Cielesność i seksualność w reklamie
Na tych zajęciach przyjrzymy się kategorii gender i ciału w reklamie. Przyjrzymy się analizom cielesności i seksualności w reklamie głównie z perspektywy feministycznej, minority studies oraz postmodernizmu J. Baudillarda. Rola mniejszości seksualnych w reklamie oraz odwrócenie tradycyjnych stereotypów płciowych.
Lektura: J. Baudillard Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa, SIC!, 2006, od „Struktury przekazów” do „Czy ciało jest rodzaju żeńskiego” włącznie, s. 157-185
Dodatkowe lektury: A. Pielechaty Król porno...estetyki, „Marketing & More” czerwiec 2008
D. Dzido Mężczyzna do wycierania
A. Pitrus Znaki na sprzedaż. W stronę integracyjnej teorii reklamy, Kraków: Rabid, 2005
5.Poetyka reklamy
Jak zbudować siłę przekazu? Podczas tych zajęć zajmiemy się analizą reklamy z punktu widzenia teorii struktur tropicznych. Przyjrzymy się także technikom takim jak intertekstualizm i multiplikacja. Następnie w ramach warsztatu zbudujemy tekst, oparty o zbieżne ciągi metaforyczne i metonimiczne
Lektura obowiązkowa:
H.M. McLuhan Wybór tekstów, Zysk: Poznań, 2001 rozdziały „Amerykańska reklama”, s. 24-35, M. „Mechaniczna panna młoda” 40-49, „Zrozumieć media”, s. 209-228
Zalecana lektura: E. Szczęsna Poetyka reklamy, PWN: Warszawa, 2003
6.Galaktyka marketingu
Jaka zmienia się świat marketingu wobec rewolucji informacyjnej? Jaka jest rola mediów w kształtowaniu przekazu reklamowego? Zaczniemy od klasycznej teorii McLuhana a następnie przedyskutujemy stan i perspektywy marketingu w świecie nowych mediów elektronicznych, częściowo opierając się na teorii Manuela Castellsa
Lektury obowiązkowe:
J. Battelle Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, PWN: Warszawa, 2006, s. 181-204
Lektury dodatkowe:
M. Castells Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, REBIS: Poznań, 2003 rozdz. „e-biznes i nowa gospodarka” s. 77-92
M. Castells Społeczeństwo sieci, PWN: Warszawa, 2007
„Promocja w Internecie” w: J. Papińska-Kacperek (red.) Społeczeństwo informacyjne, PWN: Warszawa, 2008
7.Przygotowanie projektu. Symulacja.
Uczestnicy zajęć, podzieleni na zespoły, rozpoczną pracę nad własnym projektem, z wykorzystaniem warsztatu zdobytego podczas zajęć. Cel i budżet projektu, jak również symulacja zewnętrznych zmiennych zostają zaproponowane przez prowadzącego. Do uczestników zajęć należy wykorzystanie dostępnych środków, mediów i własnej wiedzy dla uzyskania założonego celu.
8.Prezentacja projektów.
Zespoły przedstawią swoje projekty. Po prezentacji wspólnie przeprowadzimy krytykę każdego projektu w oparciu o zaplecze teoretyczne zdobyte podczas kursu.